Amikor eldöntöttem, hogy újra működőképessé akarom varázsolni a garázsban parkoló motormaradványt,  biztos voltam benne, hogy nem gyári állapotot akarok. Így került képbe nálam ez a stílus. Cafe Racer!

Ez némi magyarázatot követel… Mi is az a Cafe Racer?  Ahelyett, hogy okoskodnék, inkább kölcsönveszem egy ismert autós-újságíró szavait. Bazsó Gábor a Totalcar tesztjében ezt mondta:
“A Cafe Racer mint motorkerékpár stílus az 1960-as évek Nagy-Britanniájából származik, azon belül is leginkább egy Ace Cafe nevezetű helyről, ahol az akkori huligán motoros fiatalok gyülekeztek. Amikor pedig a tesztoszteron igazán magasra hágott, akkor elkezdtek egymással versenyezni az utcán. Méghozzá nem is abban, hogy ki gyorsabb, mint a másik, hanem abban, hogy ki ér át hamarabb az egyik kávéházból a másik kávéházba. Ez a versenyág szülte meg azt a motorbicikli fajtát, ami egy klasszikus motorkerékpárnak indul, és aztán  apránként lecsipegetik róla a felesleget.
A Cafe Racer az egy nagyon esszenciális tiszta motorbicikli, szóval nagyjából ennyi kell ahhoz, hogy egy motor menő legyen. Minden más, ami ezen kívül kerül rá, az már valamilyen másmilyen stiláris útra viszi, ha úgy tetszik egy sallang. Ettől olyan klassz!.”

( A teszt megtalálható a legismertebb videómegosztó portálon, Totalcar 2014.06.04. néven)

Engem ez az őrület pár éve kerített a hatalmába, amikor láttam egy képet a BMW gyár kilencvenedik évfordulójára gyártott koncepciójáról. Ez volt a BMW R nineT Concept. Ha a Mennyország motor lenne, biztosan így nézne ki.

Hibátlan! Ezek a formák abszolút hozzák az 1960-as évek hangulatát, emellett minden egyes porcikájában egy modern technikájú motor. Gyönyörűen ötvözték a múltat és a jelent. Szerintem nincs olyan ember, aki ha meglátja ezt a csodát egy kávézó teraszánál, nem legeltetné rajta a szemét hosszú másodpercekig.

A BMW nem sokkal később sorozatgyártásba vette ezt a modellt, illetve nem pontosan ezt, hanem ennek a koncepciómotornak szolidabb változatát. Ezen sikereken felbuzdulva a gyár pár évvel később kiadta ennek a típusnak a Pure és Racer változatát is.

Pure

Racer

    Nem csak a BMW az egyedüli ebben a műfajban, de számomra ez volt a meghatározó, viszont említhetném még a Triumph-ot, ha már az angoloktól származik ez a stílus. Az elmúlt pár évben viszont szinte az összes nagyobb motorgyártó előrukkolt egy vagy több új géppel régies köntösben. Manapság mindenhol reneszánszát éli a retro életérzés, engem is beszippantott, és ezért is kezdtem bele…. Miért ne lehetne nekem is egy viszonylag modern motorom, ami magával hordozza mindazt, amitől cafe racer-nek lehet nevezni egy motort?     Nyilván nem vagyok motorépítő, de megfelelő szakemberek segítségével én is megalkothatom a saját elképzelésemet. Az, hogy ez milyen lesz, majd később kiderül…. (de mindenről tudni fogtok!)

Végül ismét Bazsó Gábor szavait idézném:
” Amikor vezetjük, akkor nem olyan érzést, mintha a Milói Vénuszon lovagolnánk, amit az ember egy műtárgynak gondol, hanem pont olyan, mintha motoroznánk, csak közben érezzük, hogy a lábunk között valami nagyon szép van. Férfit ennél jobb érzés, nem nagyon találhat meg az életben. “

Please follow and like us:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial